A pénteki napon lezárult a képviselőjelöltek ajánlása. A továbbiakban nincs már jelentőssége a kopogtató céduláknak: nem törik fel postaládánkat érte, nem keresnek meg pártok aktivistái. Érdemes áttekinteni az egyes pártok milyen módon, formában próbálták összegyűjteni a jelölésekhez szükséges cédulákat.
A Fidesz a több éve folyamatosan karbantartott, frissített adatbázisa, szimpatizánsi köre alapján biztosra ment, amikor 2 millióban határozta meg az összegyűjtendő cédulák számát, lebontva egyes kerületekre az elérendő számot. Alkalmazták a százezresre tagsált aktivista hálózatot is, akik személyesen keresték fel a párt szimpatizánsait. A párt saját bevallásán túl kis pártok elkeseredett kiálltásai is azt jelzik, hogy ezt a számot teljesítette a párt. A gyűjtés ideje alatt sem utcai jelenlétben, sem lakossági fórum tartásában nem jeleskedett a párt.
Az MSZP nem vett, nem vehetett részt egy ilyen tömegű gyűjtési versenyben. Számukra inkább a gyorsaság lehetett fontos, de ezen a fronton a Jobbik aratta le a babérokat. Így a párt kénytelen volt konstatálni, hogy jelöltjei lassabban, de összegyűjtik mindenhol a szükséges számot, jóval a határidők előtt. Viszont a területi és országos listák állításában mindenkit megelőztek - ez mutathatná ugyan a párt egységét, de ismerjük a helyzetüket, vezetőik belső vitái néhány alkalommal nyilvánosságra is kerültek. A párt képviselői sajtó jelenléttel és lakossági fórumok tartásával is igyekeztek megjelenni a gyűjtés ideje alatt, azonban inkább meglévő társadalmi beágyazottságuknak, helyi alapszervezeteik munkájának köszönhetően érték el a kívánt létszámot.
A Jobbik viszont igyekezett minden egyéni választókerületben minél több lakossági fórumot tartani a gyűjtés ideje alatt, ahová a szimpatizánsok személyesen elhozhatták céduláikat. Így minél több településen való megjelenés lehetett a párt célja. Ismertebb szereplői megyeszékhelyeken, városokban rendre megfordultak, de akár a legkisebb falvakban is bemutatták a pártot. Ennek nem utolsósorban az lehetett a célja, hogy megismerjék a pártot, mivel a Fidesz, az MSZP vagy az MDF ismertségével nehéz felvenni a versenyt, de az EP-választási eredmény után természetes, hogy kiváncsi már rájuk az ország valamennyi választópolgára. A párt így lakossági fórumok százait tartotta eddig is: február 8-a óta március 19-ig összesen 728-at. (Korábbi bejegyzésünkben megkerestük a legaktívabb egyéni kerületet is.) Hátránya ezeknek a fórumoknak, hogy több kerületben mindannapivá váltak, így csökkent a választópolgári részvétel rajtuk, s messze elmaradnak a Fidesz egy-egy ismertebb szereplőjét követő érdeklődéstől. Emellett a forgalmasabb tömegközlekedési helyszíneken is megjelentek pulttal hetente egy-két alkalommal.
Pont ebben volt erős az LMP, ugyanis Budapest jelentősebb csomópontjai (Nyugati pályaudvar, Blaha Lujza tér, Moszkva tér) esetében hetek óta folyamatos jelenlétet értek el. A kevésbé kiemelt helyek (pl.: Őrs vezér tere, Keleti pályaudvar, Boráros tér, Újpest központ) közül szintén többen megtalálhatóak voltak. Igaz ugyan, hogy az LMP és a Jobbik pultját is meg lehetett közelíteni akár fél méterre is úgy, hogy szórólap nélkül távozhatott az ember: Metro kijárat előtt mind a két párt aktivistái megtalálhatóak, de mintha várnák a választókat, eszükbe sem jutott hetek óta az aktív szórólaposztás! Lakossági fórumok tartásában nem vehették fel a versenyt nagyobb pártokkal, de igyekeztek minél több városban megjelenni ill. az interneten kifejezetten aktívak voltak.
Az MDF február végén kezdett országjárásba, annak ellenére, hogy ekkor még csak 24 jelöltje adta le céduláit (ebből 17-et fogadtak addigra el). Bokros Lajos országos körútja jól is elsülhetett volna: a helyi sajtóban való megjelenéssel lendíthetett volna a párt jelöltjének helyzetén. A párt helyi szervezeteinek és aktivistáinak hiánya miatt azonban inkább balszerencsés lépésként értelmezhető: a szűkszámú helyi aktivista, szimpatizáns ilyen esetben értelemszerűen Bokros Lajos előadásainak hallgatóságát gyarapította, mivel üres stadionokban sem élmény focizni...a helyi jelölt számára igencsak kellemetlen, ha üres soroknak tartana előadást az MDF miniszterelnök-jelöltje (ezzel az országos listán is hátrébb szorulhatna, ami pedig az egyetlen esély a Parlamentbe jutásra). Így viszont legalább egy olyan nap volt, amikor a párt részéről senki sem kereste fel a választópolgárokat ajánlószelvényeikért és senki sem vett részt utcai jelenlétben. Más kérdés, hogy hány helszínen valósult meg a tervezett országjárás.
Az MDF így inkább plakát jelenléttel kívánta magára felhívni a figyelmet. Ezt mutatta március 18-ai Metró hálózatokban történő felmérésünk is. A Piros és a Kék Metrók vonalán található 361 óriásplakát hely közül 92 politikai hirdetés, s ebből 41-et az MDF bérelt. A 31 megálló közül 4-ben nem találhatóak óriásplakátok, a maradék 27 közül mindössze egy helyen nem lelhető fel MDF-es óriásplakát. Az alábbi táblázat foglaltuk össze a pártok Metróknál levő jelenlétét:
Piros | Kék | Össz | |
MDF | 17 | 24 | 41 |
Fidesz | 7 | 13 | 20 |
MSZP | 4 | 15 | 19 |
LMP | 2 | 6 | 8 |
Jobbik | 2 | 2 | 4 |
Néhány megálló kiemelve: a Blahán 2 MDF és 1 Jobbik, a Stadionoknál 2 MDF, 2 MSZP és 1 LMP, a Moszkván 2 MDF, 1 MSZP és 1 Fidesz, a Ferenc körúton 2 MDF, 2 Fidesz és 1 MSZP, a Nyugatinál 2 MDF, 1 MSZP és 1 LMP, a Deákok összesen 3 MDF, 2 Fidesz, 1 MSZP, 1 LMP és 1 Jobbik óriásplakát található.
Mint látható valamennyi párt több módszert alkalmazott, de mégis mind másra helyezte a hangsúlyt. A Fidesz a korábbi évek kemény munkájának köszönhetően aktivistáival biztosra ment, az MSZP a sajtó és helyi jelenlétet ötvözte, a Jobbik pedig letette a garast a lakossági fórumok mellett, mégha a a fórumok mennyisége a résztvevők mennyiségének rovására is ment. Az LMP aktív internetes és utcai jelenlétre helyezte a hangsúlyt, míg az MDF óriásplakátokra bízta népszírűsítését, amelynek során elárasztotta a Metrók vonalát.
Folytatás következik!
Ajánlott bejegyzések: